[onderzoek] Nederlanders willen 2025 afsluiten met bucketlist-ervaring

[onderzoek] Nederlanders willen 2025 afsluiten met bucketlist-ervaring
  • Algemeen
  • 4 nov 2025 @ 09:37
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

41% van de Nederlanders wil vóór eind 2025 nog een bijzondere ervaring meemaken, blijkt uit onderzoek van Mastercard. Ruimte daarvoor is er: bijna de helft heeft nog minimaal een week aan vakantiedagen over.

Met het einde van het jaar in zicht, overweegt een groot deel van de Nederlanders om de resterende maanden van 2025 te benutten voor het afvinken van bucketlist-ervaringen. Uit onderzoek van Mastercard onder 20.000 Europeanen – waaronder 1.000 Nederlanders – blijkt dat 41% van de Nederlanders van plan is om voor het jaareinde minstens één bijzondere ervaring te realiseren. Voor generatie Z ligt dit percentage op 59%. De populairste wensen zijn het reizen naar een droombestemming (36%), het bezoeken van een iconische locatie (12%) en het bijwonen van een langverwachte liveshow (8%).

Vakantiedagen nog beschikbaar

Uit het onderzoek blijkt verder dat 47% van de Nederlanders nog tussen de 7 en meer dan 20 vakantiedagen over heeft. De groep met 7-10 dagen is het grootst (15%). Toch blijkt het realiseren van bucketlist-wensen niet vanzelfsprekend. Barrières zijn onder meer financiële planning (16%), wachten op het juiste moment (14%) en het vinden van vrije tijd naast werk en gezin (7%).

Bewust budgetteren

Om ruimte te creëren voor deze ervaringen, maken Nederlanders aanpassingen in hun uitgaven. Zo bezuinigt 32% op kleding, 31% op uit eten gaan, en 22% op technologische producten. De meerderheid (81%) vindt geld uitgeven aan ervaringen doorgaans de moeite waard.

Rol van merken

‘Nu 2025 ten einde loopt, zijn Nederlanders vastbesloten om het maximale uit de laatste maanden van het jaar te halen’, aldus Beatrice Cornacchia, Executive Vice President Marketing and Communications bij Mastercard Europa. Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland, voegt toe: ‘Door te luisteren naar Nederlandse consumenten en juist die samenwerkingen aan te gaan waar zij interesse in hebben, maken we hun Priceless ervaringen mogelijk.’

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken