[onderzoek] Nederlanders willen 2025 afsluiten met bucketlist-ervaring
![[onderzoek] Nederlanders willen 2025 afsluiten met bucketlist-ervaring](/algemeen/nieuws/2025/11/[onderzoek]-nederlanders-willen-2025-afsluiten-met-bucketlist-ervaring/mt_mastercard_bucketlist.jpg)
- Algemeen
- 4 nov 2025 @ 09:37
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 4 nov 2025 @ 09:37
- Tamara de Vos
41% van de Nederlanders wil vóór eind 2025 nog een bijzondere ervaring meemaken, blijkt uit onderzoek van Mastercard. Ruimte daarvoor is er: bijna de helft heeft nog minimaal een week aan vakantiedagen over.
Met het einde van het jaar in zicht, overweegt een groot deel van de Nederlanders om de resterende maanden van 2025 te benutten voor het afvinken van bucketlist-ervaringen. Uit onderzoek van Mastercard onder 20.000 Europeanen – waaronder 1.000 Nederlanders – blijkt dat 41% van de Nederlanders van plan is om voor het jaareinde minstens één bijzondere ervaring te realiseren. Voor generatie Z ligt dit percentage op 59%. De populairste wensen zijn het reizen naar een droombestemming (36%), het bezoeken van een iconische locatie (12%) en het bijwonen van een langverwachte liveshow (8%).
Vakantiedagen nog beschikbaar
Uit het onderzoek blijkt verder dat 47% van de Nederlanders nog tussen de 7 en meer dan 20 vakantiedagen over heeft. De groep met 7-10 dagen is het grootst (15%). Toch blijkt het realiseren van bucketlist-wensen niet vanzelfsprekend. Barrières zijn onder meer financiële planning (16%), wachten op het juiste moment (14%) en het vinden van vrije tijd naast werk en gezin (7%).
Bewust budgetteren
Om ruimte te creëren voor deze ervaringen, maken Nederlanders aanpassingen in hun uitgaven. Zo bezuinigt 32% op kleding, 31% op uit eten gaan, en 22% op technologische producten. De meerderheid (81%) vindt geld uitgeven aan ervaringen doorgaans de moeite waard.
Rol van merken
‘Nu 2025 ten einde loopt, zijn Nederlanders vastbesloten om het maximale uit de laatste maanden van het jaar te halen’, aldus Beatrice Cornacchia, Executive Vice President Marketing and Communications bij Mastercard Europa. Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland, voegt toe: ‘Door te luisteren naar Nederlandse consumenten en juist die samenwerkingen aan te gaan waar zij interesse in hebben, maken we hun Priceless ervaringen mogelijk.’
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

